Een stad als Parijs, met een rivier, die de stad al vanaf het ontstaan doorklieft en er de levensader van vormt, heeft veel oeververbindingen nodig. In de oudheid waren dat pondjes, of hoogstens wiebelige bruggetjes, samengesteld van veel naast elkaar gebonden bootjes.

In de loop der eeuwen zijn veel bruggen gebouwd, die inmiddels soms een vreemde benaming dragen, zoals de Pont Neuf, nieuwe brug, nu een van de oudste van de stad. Hier ga ik het echter hebben over de op dit moment nieuwste brug, de passerelle Simone de Beauvoir.

Pont neuf: nieuw? (niet meer zo)

Toen in de jaren ’90 de nieuwe Bibliotheque de France op de linkeroever werd gerealiseerd stond deze eenzaam in een gebied zonder aantrekkelijkheid. Het was snel duidelijk dat er een nieuwe verbinding over de Seine gemaakt moest worden. Eind jaren ’90 werd een prijsvraag uitgeschreven, die werd gewonnen door de van oorsprong Oostenrijkse architect, Dietmar Feichtinger, werkzaam in Parijs. Vervolgens werd de brug vanaf 2004 gebouwd en in 2006 officieel in gebruik genomen.

Het ontwerp van de brug is afwijkend van alle andere Parijse bruggen en zeer eigentijds,. Bijzonder is dat deze eigenlijk 2 verdiepingen heeft, die tegelijk in en door elkaar heen golven, naar gelang de brug zich over de Seine uitstrekt. Het is als zodanig ook een brug van een volkomen nieuw type. Je zou het een lens-brug kunnen noemen. Bijna alle Parijse bruggen zijn boogbruggen, lange tijd het enige type brug dat bestond, vanwege de sterkte ervan en eenvoud om te bouwen. Dat de bogen in de 19e eeuw steeds uitgestrekter werden was enkel te danken aan nieuwe materialen en beter begrip van constructieve principes.

een hang- en boogbrug tegelijkertijd

Deze passerelle echter is een combinatie van een boog, en een hangbrug, waarbij het hanggedeelte op ca 1/3 van de overspanning het booggedeelte kruist, en de beide constructieprincipes gebundeld worden tot een lens, of zo u wilt een oog. Deze koppeling maakt dat de constructie veel sterker is. Daardoor kon deze lichter kon worden uitgevoerd, dan als het enkel een boog- of enkel een hangconstructie was geweest. Een lichtere constructie is een goedkopere, en het vernieuwende ontwerp is nog aantrekkelijker ook. Eleganter…

direct vanaf het dak van de Bibliotheque de France

Bovendien levert deze constructie een heel aparte beleving van de brug op. Het hanggedeelte begint op de hoogte van het dak van de bibliotheek, en aan de overkant de hoge wal, die het Parc de Bercy scheidt van de verkeersweg op de Seine-oever, een meter of 10-15 boven de oever. Dit gedeelte hangt dan naar beneden, zoals een hangbrug over een ravijn. Het booggedeelte daarentegen begint juist op het niveau van de oever en loopt op. De grap van deze constructie zit hem erin, dat je op de brug zelf van niveau kunt wisselen. Daar is ook ruimte voor gereserveerd.

Als je de brug in een rechte lijn vanaf de over volgt, dan loop (of fiets) je als het ware over een golvende brug naar de overkant. Het eerste gevoel als je deze brug betreedt, is dan ook dat het niet klopt, dat de brug niet stabiel is. Een brug kan niet golven, tenzij je er extra pijlers onder plaatst. Maar die zijn hier niet aanwezig, de brug maakt in 1 keer de overspanning van 304 meter van de ene naar de andere oever. De architect heeft hier een prachtig spel met de krachtenleer gespeeld en je wordt bijna door de logica van je eigen verstand bedot. Het voelt ronduit vreemd om over de brug te gaan.

En toch is deze totaal onbeweeglijk, als je erover loopt of fietst. De beweging die de constructie suggereert, meedeinend op je voetstappen, is niet waarneembaar. Ik vind het een geniale vondst en een geniale brug. Bijna net zo spannend als dat andere stalen object door dezelfde firma gerealiseerd, maar ruim een eeuw eerder. Met vrijwel dezelfde lengte maar dan in de hoogte (die overigens wel degelijk beweegt, incidenteel duidelijk voelbaar). Want geloof het of niet: de brug is gebouwd door: Eiffel!

Samen een keer  oversteken? Ik laat het je graag beleven. Informeer hier: info@robertguinee.nl

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.