Liefhebbers,

sinds kort is Parijs een nieuw gebouw rijker, oprijzend uit het Bois de Boulogne. Ik heb het een paar weken geleden voor het eerst bezocht en ben erg onder de indruk geraakt. Ik heb het over het gebouw van de fondation Louis Vuitton, de firma van de luxe tassen.

een ondoorgrondelijk bouwwerk

een ondoorgrondelijk bouwwerk

De architect is de Amerikaan Frank Gehry. Hij heeft nog niet zoveel gebouwen gerealiseerd, maar een van het beroemdste is het Guggenheim museum in Bilbao, met ondoorgrondelijke volumes en gevelvlakken.

Zijn nieuwste creatie in het Bois de Boulogne bezocht ik met mijn gasten, op ontdekkingstocht door Parijs.  Direct bij hun eerste beschouwing associeerden zij het gebouw met een schip met zeilen, dezelfde associatie die ik zelf bij mijn eerste oogcontact met het gebouw had gemaakt. En hoe treffend blijkt dat als je bij binnenkomst de spreuk van de architect op de muur ontdekt, waarin hij verklaart Parijs een schip te hebben willen schenken voor het culturele erfgoed?

Het gebouw, bedoelt als expositieruimte voor moderne kunst, neemt je direct bij aankomst mee op een fascinerende ontdekkingsreis, door hypermoderne architectuur. Is de binnenkomst nog wel te volgen, als je eenmaal het gebouw gaat verkennen, raak je al snel de weg kwijt in de architectuur. Je verliest alle gevoel voor richting en wordt gedwongen je door het gebouw te laten leiden. Het gebouw overweldigt! Letterlijk

IMG_1940

Vooral als je over de dakterrassen dwaalt, maak je een enerverende tocht over telkens andere niveaus, langs telkens andere doorkijkjes, andere ruimtes, soms besloten en intiem, soms groots en openbaar. Vrijwel voortdurend wordt je voor weersinvloeden beschermd door de grote gebogen glazen daken, die als zeilen op het schip boven je hoofd bol staan van de denkbeeldige wind. Bij ons bezoek was het effect hiervan nog extra sterk doordat de verschillende zeilen een andere kleur hadden gekregen, waardoor de schaduwen op de dakterrassen telkens anders kleurden. Telkens een andere sfeer.

Onbegrijpelijk is hoe deze architectuur gerealiseerd kon worden. Geen lijn is recht, geen balk is identiek geen aansluiting is haaks. Elke wand is hol of bol gebogen, soms zelfs in het vlak beide tegelijkertijd. Het lijkt wel een wilde maniakale schets, maar dan in 3D. Dit gebouw zelf is een monumentale sculptuur geworden.

Nog indrukwekkender wordt het als je de oorspronkelijke eerste ontwerpschets van het gebouw ziet. En daarin direct de link met het gerealiseerde gebouw voelt. Er staan niet meer dan een paar krabbels op papier. Je kunt je ze zo voorstellen op de achterkant van een bierviltje. Maar het is onmiskenbaar het gebouw waar je doorheen dwaalt.

Ontwerpschets?

Ontwerpschets?

Volkomen vervreemdend wordt het gebouw onder het maaiveld, waar je langs de denkbeeldige waterlijn van het schip kunt wandelen. Het kielzog van het schip is als een kabbelende cascade vorm gegeven, een relatief eenvoudig architectonisch element, maar ongelooflijk krachtig om het schip nog sprekender te maken. Er lijkt zelfs een loopje met de natuur genomen te worden. Zoals het kielzog van een schip na enige tijd weer oplost in het water, is exact datzelfde hier ook bereikt. De cascade begint als een vlakke waterspiegel, en pas bij de 3e of 4e trede begint het water te breken, tot het beneden volledig in golfslag is veranderd. Daarmee krijgt het gebouw, het schip beweging, het lijkt werkelijk te varen. Wat een geniale toepassing van een natuurlijk fenomeen in de architectuur van dit gebouw!

De "achtersteven"

De “achtersteven”

een cascade als kielzog van een schip

een cascade als kielzog van een schip

Zo is tussen de bomen van het Bois de Boulogne een nieuwe spectaculaire loot aan de architectuurboom van Parijs toegevoegd. Een waardevolle aanvulling op het al uitgebreide gamma moderne architectuur in de lichtstad.

Nieuwsgierig geworden naar dit gebouw? Informeer hier naar de mogelijkheden om het met eigen ogen te gaan bekijken en vooral beleven! Ik neem u graag mee op die ontdekkingsreis.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.