Standbeelden vind je in bijna elke stad, zeker in hoofdsteden en daar is Parijs geen uitzondering op. Op heel veel pleinen staan standbeelden, van koningen, generaals, maarschalken of andere belangrijke personen. Steevast staan die op de beste positie van het plein, dus meestal precies in het midden, zoals per definitie op klassieke pleinen. Hoe is het dan mogelijk dat het standbeeld van een van de grootste en beroemdste koningen van Frankrijk, nota bene de koning van de symmetrie, die een paleis als dat van Versailles liet bouwen, op de verwrongen positie is terecht gekomen op de cour Napoleon, het centrale plein van het Louvre. Welke idioot heeft dat bedacht? Lees meer

sinds vorig jaar wordt de facelift van de Hallen zichtbaarder, met de oplevering van de Canopée, het bladerdak. Ik schreef er vorig jaar al over, zie hier..

In mijn betoog van toen, was mijn verwondering over de gang van het regenwater een intrigerend thema. Lees meer

Place Royale, de oorspronkelijke benaming voor wat intussen Place des Vosges is gaan heten.

Lees meer

Een regel uit een van mijn favoriete chansons: “A la Villette on tranche le lard“, een van de weinige chansons die je af en toe op de Nederlandse radio  voorbij hoort komen: Il est 5 heures, Paris s’eveille. Een lied uit 1968, toen dat spek snijden nog gebruikelijke praktijk was. Amper 8 jaar later werd deze activiteit gestopt. Lees meer

Karin en Andre hebben besloten om Parijs te gaan verkennen. Zij zijn dat eigenlijk al jaren van plan, maar “het kwam er nooit van”. Nu hebben ze mij gevraagd om hen als gids en rondleider de lichtstad te laten zien. Leuk! Voordat we vertrekken hebben we eens samen hun interesses op een rijtje gezet. Het is de bedoeling dat ze Parijs gaan verkennen, maar dat moet dan wel met hun programma gebeuren, en niet met het mijne. Mijn enthousiasme voor de fiets delen ze niet direct, want is Parijs niet een stad van niets-ontziende chauffeurs? Lees meer

Vlak buiten Parijs vond in de 12e eeuw de geboorte plaats van een bouwstijl die over de hele wereld, tot diep in de twintigste eeuw een enorme invloed heeft gehad. Heette het in de Middeleeuwen nog Opus Modernum, modern werk, vanaf de 15e eeuw is de stijl bekend geworden onder de naam Gotiek. Eerst een scheldnaam, verwijzend naar de Goten die het Romeinse Rijk ten val brachten, maar uiteindelijk de benaming voor de stijl geworden, waarin zo veel kerken, kathedralen, stadhuizen en andere gebouwen zijn opgetrokken. Hoe is dat zo ontstaan? Lees meer

Winter in Europa, dus ook in Parijs. Het is koud en je bent op zoek naar een beschut plek om iets te bekijken. Bijvoorbeeld een mooie tentoonstelling expositie… Er is doorgaans genoeg te doen in Parijs. Een paar jaar geleden vond er voor mij zo’n bijzondere tentoonstelling plaats. Het bezoek ervan kwam letterlijk in de kou te staan..! Lees meer

waren er nodig om hét symbool van Parijs vorm te geven, de beroemde iconische toren van Gustave Eiffel te doen verrijzen. Vreemd genoeg is hij trouwens niet de ontwerper van de toren, maar enkel de realisator, als directeur van het bouwbedrijf dat de toren heeft gebouwd.

Lees meer

Hartje Parijs, de Hallen, wie kent het gebied niet? Van oudsher bekend als de grote stadsmarkthallen voor groente, fruit, kaas et cetera, of later als het modernistische winkelcentrum, grotendeels onder de grond, waar zich destijds ook mijn “stambioscoop” bevond. Begin dit jaar is een belangrijk deel van de facelift van het complex voltooid: het bladerdak, in het Frans Canopée. Een bladerdak over de Hallen? Is het een vergezochte metafoor voor wat er bouwkundig is neer gezet? Het lijkt een gezochte poging om een moderne constructie een edeler voorkomen te geven. En toch blijkt het verrassend treffend. Lees meer